01 06 2022

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان با تاکید بر ضرورت آگاهی‌افزایی و مهارت‌افزایی برای کاهش گرایش به دخانیات، گفت: چنانچه دانش و آگاهی توسط افراد بکار گرفته نشود، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان: آگاهی‌افزایی و مهارت‌افزایی کاهش گرایش به دخانیات را در پی دارد / تلاش شرکت‌های دخانی برای ترغیب جوانان

دکتر مهدی زمستانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه کردستان در رابطه با روز جهانی بدون دخانیات، اظهار کرد: 31 می هر سال که مصادف با ۱۰ خرداد ماه است به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است و هدف از آن آگاه‌سازی افراد نسبت به آسیب‌ها، عوارض دخانیات و مصرف آن و همچنین ایجاد حساسیت نسبت به این مسئله در جامعه است.
وی افزود: امسال شعار جهانی این روز "دخانیات تهدیدی برای سلامت و محیط زیست" تعیین شده و این نام‌گذاری به این دلیل است که تولیدات دخانی در چرخه تولید تا مصرف موجب مسمومیت کره زمین شده و عوارض محیط زیستی زیادی دارد.
زمستانی ادامه داد: مواد دخانی حجم گسترده‌ای از مزارع و منابع را به خود اختصاص داده و تا پایان مصرف همچنان آسیب زدن آنها به محیط زیست ادامه دارد به همین دلیل تعیین شعاری متناسب با این مسئله ضروری به نظر می‌رسید.
وی در رابطه با تاثیر این روز بر کاهش آمارها، عنوان کرد: تجربه نشان داده صرف نامگذاری و ارائه شعار و کارهای تبلیغاتی کارگشا نیستند و اگر آگاه‌سازی صورت نگیرد و این آگاهی توسط افراد بکار گرفته نشود، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.
به گفته مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان درصدی از افراد می‌توانند از این آگاهی‌ها استفاده کنند که در کنار آن، مهارت‌های کنترل هیجانات، مهارت‌های زندگی و ... را آموخته باشند تا بدانند که در شرایط دلتنگی و نشخوار فکری راه‌های دیگری بجز گرایش به دخانیات وجود دارد.
وی تاکید کرد: اقدام مهم در این راستا بکارگیری اطلاعات و آگاهی‌ها توسط افراد است زمانی‌ که بتوانیم این آگاهی افزایی را در راستای کاربست واقعی آن پیاده کنیم، به اهداف اصلی خود دست پیدا کرده‌ایم.
وي پذيرفتن هيجانات و حالات ناخوشايند دروني و مدارا كردن با آنها را موجب رفع زودهنگام آنها و جلوگيری از تشديد و تداوم آنها دانست و یادآور شد: اگر جوانان یاد بگیرند به صورت تکانشی عمل نکنند و برای حل مشکلات صبور باشند و به خود زمان بدهند، حالت‌های هیجانی و احساسی خفیف‌تر شده و منجر به گرایش به مواد دخانی نخواهد شد.
دکتر زمستانی با اشاره به اینکه پیک مصرف دخانیات در سنین نوجوانی و جوانی است، عنوان کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی آمار مصرف‌کنندگان بزرگسال کاهش پیدا کرده که علت آن یا ترک آگاهانه این افراد یا ابتلا به بیماری‌های مختلف بوده است. 
وی ادامه داد: چون آمار مصرف بزرگسالان رو به کاهش است، نوجوانان و جوانان به عنوان اهداف اصلی شرکت‌های دخانی جایگزین افراد بزرگسال می‌شوند و این شرکت‌ها از شیوه‌های تبلیغاتی مختلف و با هزینه‌های هنگفت استفاده می‌کنند تا اهداف خود را پیش ببرند.
مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان به روش‌های تبلیغاتی شرکت‌های دخانی برای جلب نظر نوجوانان و جوانان نیز گریزی زد و گفت: با توجه به اینکه در صنعت رسانه تبلیغات نامحسوس از تبلیغات مستقیم اثرگذاری بیشتری دارد، عمده تبلیغات این شرکت‌ها به صورت غیرمستقیم و نامحسوس یا زیرآستانه‌ای صورت می‌گیرد.
وی به شیوه‌های ایجاد تداعی یا اصل مجاورت در تبلیغات اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت‌های دخانی از طریق تبلیغات جذاب به دنبال جلب نظر قشر جوان و نوجوان هستند و در این راه از الگوهای جوانان و بویژه سلبریتی‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده می‌کنند.
دکتر زمستانی عنوان کرد: معمولا کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند افراد خاصی برایشان الگو بوده و همین باعث سوق پیدا کردنشان به سمت سیگار شده است و تاثیر الگوپذیری از افراد نیز یکی دیگر از انگیزه‌های افراد برای مصرف دخانیات است.
وی به اقدامات دانشگاه در راستای آگاه‌سازی جوانان اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر برنامه‌ها و اقداماتی که در مناسبت‌های مختلف برای دانشجویان برگزار می‌شود، تمام مشاورین خوابگاه‌ها را ملزم کرده‌ایم با توجه به تقویم سالانه و مناسبت‌ها برنامه‌های آموزشی و مشاوره را پیش ببرند.
دکتر زمستانی با اشاره به برنامه‌های مختلفی که در خوابگاه‌های پسرانه و دخترانه برای آگاه سازی آنها برگزار می‌شود، عنوان کرد: تلاش مشاورین خوابگاه‌ها بر این است که در طول سال این موارد را بررسی کرده و از طریق سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی و همچنین رشد شخصیتی دانشجویان را با مضرات مصرف دخانیات آشنا کنند. 
وی همچنین اظهار کرد: با توجه به اهمیت مهارت‌های رشد شخصیتی در کنترل بسیاری از رفتارهای اجتماعی در مرکز مشاوره دانشگاه سعی بر این بوده ۲ واحد مهار‌ت‌های زندگی در دروس عمومی گنجانده شود و اين موضوع را با معاونت محترم آموزشی دانشگاه مطرح كرده‌ايم و آنها نيز قول مساعد در اين زمينه داده اند.
مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان در پایان تاکید کرد: هدف ما ریشه‌کن کردن مصرف دخانیات نبوده زیرا این امر امکان‌پذیر نیست اما بی شک اگر بتوانیم افرادی که میل شدید به مصرف دخانیات دارند ترغیب به کاهش مصرف کنیم بسیار به هدفمان نزدیک شده‌ایم.