با توجه به همجواری استان کردستان با اقلیم کردستان عراق و ارتباطات وسیع تاریخی فرهنگی با این منطقه و همچنین برقراری و گسترش مراودات همه جانبهی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مثبت و روند رو به رشد آن در سه دههی اخیر ضرورت ایجاد مرکزی به این منظور بدیهی تلقی گردید. این خود در حالی است که تصور میشود اگر چنانچه شرایط و زیرساختهای لازم فراهم میبود مرکز بیشک میتوانست مدتها پیش از این راهاندازی شود؛ کما اینکه بسیاری از طالبین زبان آموزی زبان فارسی از این اقلیم در گذشته ناگزیر از عزیمت به شهرهای دوردست دیگر مانند تهران، شیراز و حتی مشهد بودند. علیایحال پس از تصمیمگیری جدی و پیگیریهای لازم دانشگاه و حسن نیت مسولین محترم وزارتخانه و دیگر دستگاههای استانی و کشوری در نهایت در تاریخ 1396/5/4 با حضور آقای دکتر عبدالحمید علیزاده رییس کل ادارهی دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و جمع دیگری از مقامات و تحویل مجوز مربوطه، مرکز به طور رسمی افتتاح گردید.
پذیرش اولین دوره
پس از اعلام از مجاری قانونی بلافاصله مرکز اولین گروه از زبان آموزان اقلیم کردستان عراق را پذیرش نمود. زبان آموزان پس از مراجعه ابتدا ثبت نام شدند و سپس در خوابگاههای از پیش تعیین شده اسکان یافتند. بعد از آشنایی اولیه در روز دوم از آنها آزمون تعیین سطح به عمل آمد که در نهایت در دو گروه الف و ب گروهبندی شدند. از آنجا که دورهی فوق فشرده و یک ماهه تعریف شده بود کلاسها مطابق برنامه صبح و بعدظهر برگذار شد.
برخورداری دانشگاه از وجود اساتید و دانشآموختههای حاذق گروه زبان و ادبیات فارسی و زبانشناسی و کادر اداری مجرب با دههها تجربهی ارزشمند از طرفی و تجربهی نوین آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان از طرف دیگر، مرکز را در اهتمام هرچه سریعتر در پذیرش دورههای بعدی البته با گسترش مولفههای کمی و کیفی مصصمتر از پیش مینماید. باشد تا به این شکل قدمی هرچند کوچک در راه تحقق اهداف کلان علمی-فرهنگی ایران اسلامی برداشته شود.
مزیت فوقالعادهی آموزش فارسی به کردهای اقلیم کردستان
در کل اهمیت آموزش زبان فارسی به کردها و به ویژه کردهای اقلیم کردستان دارای مزیت فوقالعادهای است که در نگاه اول ممکن است مغفول باشد. در واقع ریشهی مشترک فرهنگی، اجتماعی و... در اینجا بسیار فراتر از تعارفات معمول و مرسوم دیپلماتیک رخ مینماید چراکه این زبان آموزان در بدو حضور در سرکلاس با کولهباری از دانش زبانی مرتبط حاضر میشوند که بیس و اساس مهمی را در یادگیری و آموزش زبان همخانوادهی فارسی به وجود میآورد؛ برای نمونه آموزش خط که یکی از فتیترین، زمانبرترین و سختترین بخش اولیهی آموزش زبان فارسی است در خصوص این زبان آموزان بیمورد است، همچنین این دسته از عزیزان در حقیقت با دانش واژگانی، صرفی و نحوی مفیدی به کلاس وارد میشوند که با زبان آموزان فارسی دیگر جوامع قابل قیاس نمیباشد. به عبارت دیگر بازهی زمانی لازم برای آموزش این جامعهی یادگیرنده در مقایسه با دیگر جوامع بسیار کوتاه بوده و در کل مستلزم هزینهی زیادی نمیباشد. نتیجه اینکه در میانمدت و حتی در کوتاهمدت حوزهی کاربرد زبان فارسی گستردهتر و طبعات مستقیم و غیرمستقیم مثبت آن بارزتر خواهد بود. دانشگاه کردستان تحقیقا معتقد است که با توجه به موارد ذکر شده و موارد قابل ذکر دیگر و صد البته علایق سیریناپذیر طرف مقابل برای یادگیری زبان فارسی، هزینهی هرچه بیشتر و بیشتر در این راه سرمایهگذاری مطمئنی برای تحقق هدف بزرگ از پیش تعریف شده خواهد بود.
چشمانداز
ظرفیتهای بالقوهی موجود، مشارکت با مراکز دارای سابقهی آموزش در این حوزه و تجارب کسب شدهی مرکز افق روشنی را پیشرو ترسیم میکند تا حوزهی جغرافیایی هدف در آیندهی نزدیک از اقلیم کردستان به قسمتهای دیگر عراق و کشورهای دیگر ترکیه، سوریه و اردن تعمیم یابد. لذا تخصیص بودجه جهشی، اختصاص ساختمان و آزمایشگاه و کادر علمی و اداری اختصاصی برای امر فوق در واقع درخواست زیادی در راه هدفی بزرگ نخواهد بود.
بدون شک گذشته از فواید ذکر شده، این مهم دارای دهها و صدها منفعت مادی و معنوی ضمنی و جانبی دیگری نیز میباشد که اندکاندک به طور حتم در آینده برای جامعهی دانشگاهی و همگان عیان و عیانتر خواهد گردید.